• Welcome to my blog!

~Aluan Kami~

Ungku Aziz gembira
Posted by Persatuan Mahasiswa Perak Universiti Malaya (PEMARAK)

KUALA LUMPUR 16 Jun – Profesor Diraja Ungku Aziz gembira dengan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mahu Universiti Malaya (UM) dikekalkan di tempat asalnya di Lembah Pantai di sini.

Menurutnya, selain beliau, seluruh pelajar dan alumni UM juga harus menyokong kuat kenyataan Perdana Menteri itu.

‘‘Kita menyokong kuat kenyataan Perdana Menteri agar UM tidak dipindahkan, malah kita semua harus menentang sebarang cubaan pihak luar untuk memindahkan universiti ini ke tempat lain,’’ katanya di sini hari ini.

Perdana Menteri hari ini menegaskan, kampus UM tetap kekal di Lembah Pantai dan tidak akan dipindahkan ke mana-mana tempat lain.

Ungku Aziz berkata, episod yang berlaku itu seharusnya menjadi pengajaran kepada semua pihak supaya perkara itu tidak berulang lagi pada masa akan datang.

‘‘Universiti tidak boleh dijual beli oleh mana-mana pihak sewenang-wenangnya. Bukan suatu perkara mudah untuk memindahkan satu universiti dari satu tempat ke tempat yang lain,’’ tambahnya.

Semalam, Profesor Diraja itu melahirkan rasa marah dan kesal dengan cadangan sebuah syarikat hartanah untuk membeli dan membangunkan tapak UM dan menganggap cadangan itu sebagai sesuatu ‘gila’ dan ‘kurang ajar’.

Photo

Wednesday, June 27, 2007

at 12:53 PM


0 comments: