• Welcome to my blog!

~Aluan Kami~

Tiada rancangan majukan tanah UM – Leong
Posted by Persatuan Mahasiswa Perak Universiti Malaya (PEMARAK)

BEIJING 24 Jun – “Kami juga tak ada sebarang rancangan atau niat untuk memajukan tanah Universiti Malaya (UM)”.

Ini jawapan langsung daripada Timbalan Pengerusi Kumpulan Hong Leong, Datuk Andrew Leong, menafikan laporan berita baru-baru ini bahawa Guocoland (M) Bhd. yang dikuasai kumpulan itu berhasrat memajukan tanah perdana itu di Lembah Pantai.

Bercakap buat pertama kali selepas Guocoland menafikan laporan tersebut, Leong berkata, sama ada syarikat induk atau anak-anak syarikatnya tidak berhasrat memajukan tanah itu.

“Saya telah bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ong Tee Keat menjelaskan perkara itu,” kata beliau sambil menyifatkan laporan itu hanya spekulasi.

“Saya faham sebabnya, kerana kami mempunyai simpanan tanah yang luas.

Guocoland mempunyai simpanan tanah yang luas di Malaysia dan kerana itu, harga (saham Guocoland) sentiasa naik.

“Tetapi keadaan ini tidak saja wujud pada Guocoland malah pada syarikat lain yang mempunyai simpanan tanah yang luas. Mengapa kami pula jadi sasaran?” tanya beliau.

Media di Malaysia melaporkan bahawa Guocoland (M) Berhad, sebuah syarikat yang dimiliki jutawan Tan Sri Quek Leng Chan, ingin memajukan kampus utama Universiti Malaya seluas 368 hektar sebagai pusat komersial dan kediaman bernilai RM10 bilion.

Photo

Wednesday, June 27, 2007

at 12:57 PM


0 comments: